WORKS 01Shingi

Real Fake「A-UN」

明治神宮芸術祝祭 彫刻展「気韻生動」出展作品

人類は自然が創り出す物に憧れ、嫉み、自らの手でそれらを模倣し、再現する事に躍起になり技術を進歩させてきました。
目の前の情景を切り取るように描く具象絵画が始まりだったのかもしれないその行為は、今ではモルフォ蝶の構造色を再現 し、臓器や遺伝子までも造るに至った。さらに個々の人格をも再現しつつあります。
木もその対象の一つであり、かつては単調な木目のパターンを平面的にプリントしただけに止まっていたが、今では最先端の 3Dテクノロジーで維管束の微細な凹凸までも再現し、本物の木と見分けがつかない程の進化を遂げています。

私たちは木を求め、しかし木では満足せず、人類にとって都合の良い人工の木を創り出し、木の顔つきをした擬木に囲まれ た空間で木の癒しを享受しているのです。
人類は技術を操り、創造する術を手に入れ、神に近づき万物を自ら創り出そうとしているとさえ感じます。
本作では、擬木を用いた立体を現代における“木彫刻”と捉え、一対の“阿吽(あ・うん)”でこの世の全てを表す「狛犬」を制 作することで人類のこうした行為そのものを表現しました。
狛犬は太古より守護獣として神や王に使える勇ましい獅子をモチーフとされてきたが、本作では人類の都合で小型化された 現代の犬をモチーフとしていることも特徴です。

ピクセルとも見て取れるピースを3軸方向に連結させて出来上がるこの立体は、デジタルデータで実体化された虚像のようで もあり、見る角度によっては擬木の裏面の構造部が顕になり、デジタル世界の不完全さも表しています。
また、狛犬を覆うフレームはデジタルデバイスを喩えた立体となっており、前後のミラーに反復して映し出された虚像群は実体 のない仮想空間に無数に存在するパラレルワールドを表現しています。 多様性を重んじる現代の人々は、自らの居場所を求め信仰する対象までもが多様化し、デジタルの世界にまで及んでいる様 を描いたのです。

複製可能なデジタル技術は唯一無二の世界を創造できるのだろうか。

[素材]
木目調塩化ビニールシート・木目調ダイノックフィルム・アルミ・ガラス・鏡
[サイズ]
W2,700mm D 600mm H 1,085mm
[パートナー]
フレーム:株式会社MORITA MTC
Works exhibited at the Meiji Jingu Art Festival Sculpture Exhibition “Kiinseidou”

Humans have admired and envied what nature is capable of creating, and in the process of desperately trying to mimic and artificially replicate those creations, we have made advances in technology.
What may have started as figurative painting, the act of replicating a scene observed by a viewer, has now become capable of recreating the structural colors of morpho butterflies, organs, genes, and even personality traits of an individual.
Wood too can be artificially produced just like the others. While it was originally done two dimensionally by printing simple wooden patterns on flat surfaces, the cutting edge 3D printing technology has evolved to the point where it is capable of reproducing the finest bumps of a vascular bundle, making it difficult to distinguish man-made from real wood.

We like to have trees around, but never being satisfied with what we have, we create artificial ones that are more convenient to us. What we are enjoying in the end is a space surrounded by fake trees that look real.
Humans seem to have manipulated technology, gained the skills to produce, and trying to become like god to make all creations.
In order to express such act of humanity, a pair of “A・UN” Komainu that represent everything in this world was created from artificial wood, as objects made of artificial wood are being viewed as a “wooden sculpture” in modern times.
Since ancient times, the motif of Komainu has been the brave guardian lions that served for the gods and kings, but this work is characterized by drawing its inspiration from modern dogs humans have miniaturized to meet specific desire and needs.

This three dimensional object made by connecting pieces that look like pixels in 3-axis, is like a virtual image that has been materialized by digital data, and depending on the angle from which you view, the artificial structure on the back side of the fake tree can become apparent, showing all the imperfections of the digital world.
The frames that cover the Komainu metaphorizes a digital device, representing a parallel world that countlessly exist in a virtual space projected by the front and back mirrors.
It depicts how strongly people in today’s society value diversity and are diversifying the subjects they seek comfort in, extending out into the digital world.

Can digital replication technology create a one-of-a-kind world?


[Material]
Wood grain vinyl chloride sheet, Wood grain DI-NOC film, Aluminum, Mirror
[Size]
W2,700mm D 600mm H 1,085mm
[Partner]
Frame : MORITA MTC Inc.